Verksamhetsberättelse 2009

Styrelse, ledning mm har under året utgjorts av följande personer:

Styrelse

Ordförande                                                                     Håkan Andersson

Vice ordförande                                                              Ann-Christin Hill

Sekreterare                                                                    Gunnar Castmo

Kassör                                                                           Carl Magnus Isaksson

Ledamot                                                                         Hampus Nilsson

Ledamot                                                                         Anders Almgren

Ledamot                                                                         Henric Flodin

Ungdomsrepresentant                                                   V A Kant

Räkningsbetalare                                                           Jens Thorild (Ingår ej i styrelsen)

Bokförare                                                                       Jacob Hallén (ingår ej i styrelsen)

Medlemsadministration                                                  Stefan Andersson

Ansvarsområden

Träning, ungdomar och vuxna                                       Håkan Andersson

Långfärd                                                                         Mikael Bernsten

Tävling                                                                            Stefan Granstedt

Ekonomiansvarig motion och långfärd                          V A Kant

Ekonomiansvarig ungdom/tävling                                  Anneli Johansson

Fastighet                                                                        Carl Magnus Isaksson, Per Lindström, Pedro Pontes, Lars Nordhed, Hampus Nilsson, Johan Dufberg, Anders Almgren, Victoria Wallin

Intendent Smitten                                                           Linnea Kaiser

Uthyrning                                                                        Göran Schmidt, Karin Redmo, Sten Hulten, Hans Heijl, Anders Andersson
Robert Lundh, Lars Nilsson, Michael Ström, Jörgen Andersson

Övriga

Revisorer                                                                       Rikard Fredriksson

Revisorsuppleanter                                                        V A Kant

Valberedning                                                                  Pedro Pontes (sammankallande)

Styrelsens verksamhetsberättelse Näsets Paddlarklubb 2009

Så var det färdigpaddlat för 2009. Vi höll ut in i det sista, vid den numera traditionella luciapaddlingen hade det redan börjat bildas iskristaller i Delsjöns vatten. Det har varit en lång, härlig säsong som inleddes redan i vintras med Martinas deltagande i landslagets läger i Florida. De allt hetare veteranerna var också på varmortsläger och sjösatte i början av mars i Portugal.

Från styrelsens sida gläds vi över den fortsatt stora aktiviteten i klubben. Trots det stora antalet kanoter i klubbhuset var det vid ett par tillfällen i somras väldigt nära att folk hade blivit kvar på land på grund av brist på kajaker. Ett glädjande problem som vi ska försöka förebygga inför den kommande säsongen genom inköp att ett antal nya kajaker. Här är några saker vi kan vara stolta över:

• Ungdomsträning både vinter och sommar.
  • Fulltecknade kanotskolor och vuxenkurser.
  • Rekordmånga gäster i uthyrningen.
  • Fastighetsgruppen är (nästan) klar med inredningen av nya huset. Paddelmaskiner till det nya gymmet är redan på plats.
  • Sveriges näst bästa veteranklubb
  • Genomförandet av gemensam kanotskoleavslutning för västra Sverige och Västgöta Cup-final på Delsjön.
  • Landslaget har haft två träningsläger hos oss.

Mindre lustigt är naturligtvis den vattenskada som drabbade kanothuset vid Delsjön under hösten. Hela golvet med isolering är utbytt. I skrivande stund pågår diskussion med byggaren om att byta parketten igen, eftersom man lagt in en enklare kvalitet än den som var från början. Vi räknar med att detta kommer att lösa sig på bästa sätt, men det är ju ett störande moment i vår verksamhet.

Ni som läst så här långt börjar ana vidden av det stora ideella arbete som läggs ned i vår förening. Vi har stora anläggningar och en stor verksamhet, både idrottsmässigt och inte minst administrativt. De flesta av de du träffar på NPK bidrar i någon form, efter bästa förmåga. Alla insatser behövs och det finns plats för fler. Det är med stor värme som vi säger

Tack för det gångna året och välkomna under 2010!

Verksamhetsberättelse tävlingssektionen 2009

Kanotskolor

Under sommaren hölls fyra stycken kanotskolor om en vecka var. Nästan 60 göteborgs-ungdomar lärde sig de första färdigheterna i att hantera en kajak på egen hand. Genom samarbetet inom Paddla i Väst hölls en gemensam avslutning för alla kanotskolor i Västsverige. Denna gång hölls evenemanget hos oss på Delsjön och i anslutning hölls även den sista deltävlingen i Västgöta Cup. Flera av de färska kanotskolebarnen satsade friskt och passade på att köra sin första tävling.

I vanlig ordning var dessa kajakkurserna för vuxna fulltecknade långt innan säsongen inletts. Även här har närmare 60 personer deltagit och förberett sig för äventyr på sjö och hav.

Även i år höll Agneta Granstedt och Martina Johansson i ungdomarnas paddelträning. Redan under den kalla årstiden tränades det på helgerna och från början av maj på vardagskvällarna. Under vintersäsongen var det dessutom full fart i gymmet under Henric Flodins ledning.

Allt fler av veckans dagar är veteranerna igång och träningsgruppen blir större och större, inte minst till antalet. Nytt för i år var att man dragit ned på antalet fyraminutersintervaller och istället enats om ett varierat träningsprogram som även innehöll besättningspaddling i K2 och K4.

Tävlingar

Här är ett axplock ur resultaten från den gångna säsongen.

Rönne-Å-Rännet, Ängelholm

Guld:             Agneta Granstedt               D Sen

Alexandra Ståhl                  D35

Silver             Gunnar Castmo                  H45

Eva-Li Saarväli                   D45

Brons            Lars Hermansson              H45

Racing-SM, Fagervik

Silver:            Agneta Granstedt/Martina Johansson                           K2/1000  D21

Gunnar Castmo                                                             K1/1000  H45

Brons:           Agneta Granstedt                                                           K1/500 D21

Gunnar Castmo                                                             K1/200 H45

Gunnar Castmo                                                             K1/500 H45

Gunnar Castmo                                                             K1/5000 H45

Västsvenska Mästerskapen, Lidköping

Guld:             Nathalie Gefvert/Ragnhild Omstedt                               K2/200 D14

Nathalie Gefvert/Ragnhild Omstedt                               K2/500 D14

Nathalie Gefvert/Ragnhild Omstedt                               K2/2500 D14

Henric Flodin                                                                  K1/500 H22

Håkan Andersson/Henric Flodin                                    K2/5000 H22

Silver:            Nathalie Gefvert                                                             K1/200 D14

Nathalie Gefvert                                                             K1/500 D14

Håkan Andersson                                                          K1/500 H22

Håkan Andersson/Henric Flodin                                    K2/500 H22

Brons:           Henric Flodin                                                                  K1/200 H22

Nämnas bör även Daniel Sundströms kraftfulla debut i H12 där han tog sig vidare från försöken på K1 500 och gick in på en femteplats i finalen, följt av en 7:e plats på långloppet över 1.250 m.

Långfärdssektionen – årsberättelse 2009

Våren

Våren startar med att vi paddlade både första majhelgen och kristiflygarehelgen då dessa bjöd på extra ledighet. Dessa helger är nu riktiga traditioner inom klubben. I år liksom flera år bakåt paddlades det runt i Fjällbacka skärgården. 1:a maj var det 6 tält, och på Kristiflax ännu fler.

Över nationaldagshelgen paddlades det i Vänern.

GKF bjöd i vanlig ordning in till Valöträffen den sista helgen i juni.

Under det fina vädret 4-5 juli tillkom en spontantur som inbjöd till sol, bad och paddling. Kul med nytt roligt grepp.

Veckopaddlingar

Sommaren innehöll bland annat en klubbtur till Norge, där delvis inomhusboende stod på programmet. Även detta ett nytt trevligt sätt att semestra på med kajak.

Årets stora klubbtur gick österut närmare bestämt St-Anna & gryts skärgård.

Näsets egna träff Rävholmsträffen såg länge ut att inte få några deltagare, men på lördag lunch trotsade två medlemmar vädret och paddlade ut. Jippie vi var representerade även 2009.

Klubbens sista tälttur gick i Dalsland över helgen 2-3 oktober.

Ny tradition kanske startade, vi paddlar säveån en solig söndag i oktober.

Som jag ser det har NPK varit mycket aktiva havspaddlare.

KOSTER

Klubbens medlemmar har varit mycket aktiva i att få fortsätta tälta på koster. Utan detta arbete, hade nog bara stora motorbåtar kunna ankra och semestra på Sveriges finaste paddelvatten. 20090909 invigdes Marina Nationalparken.

Kurser

På våren hölls det två kurser i havspaddling. Kurserna var fullt bokade av icke medlemmar. Första kursern för anställda på ASTRA, andra kursen hölls för Friskis-Svettis.

På hösten hölls ytterligare en kurs för Friskis-Svettis,

Annat

Vi har haft inbrott i huset på Näset. Inget är rapporterat stulet.  Låset är lagat, men kanske skulle det bytas till samma nyckelsystem som klubbens övriga nycklar.

I Näsethuset har under större delen av sommaren funnits två havskajaker för klubblån.

Det har köpts in en K2a, att ta med på havspaddling. Upplägg för denna kommer under nästa år.

Paddla Lugnt

Mikael Bernsten

Det finns inget album kopplat till denna sida.

Ungdomssidan!

Ullmax - Stöd NPK