Verksamhetsberättelse 2016

Näsets Paddlarklubb 2016

Vi har haft en större ökning av medlemmar detta året vilket är väldigt kul. Vi fortsätter även se ökad aktivitet i klubben vilket vi till stor del har våra nya fina (och varma) lokaler att tacka för.

Under våra schemalagda träningar har det varit gott deltagande och som regel har det blivit flera grupper som paddlar i olika tempon och som har olika mål med sin paddling.

Vi har under året provat att ha anordnade måndagspaddlingar med ledare på Delsjön för att alla ska kunna hitta någon att paddla med och även kunna få lite tips och råd om så önskas. Detta har varit uppskattat och kommer upprepas under 2017.

I mars så höll Mikael Bernsten i en HLR kurs vilket var uppskattat och vi var ett tjugotal som deltog i utbildningen.

Den 29 maj hade vi öppet hus då man kunde komma och prova på paddling hos oss och få en rundvandring i våra lokaler. Ett bra sätt att locka nya till vår sport då det är sällsynt att man inte har ett leende på läpparna när man kommer in till bryggan igen.

Ett av våra populäraste event på året är kanotorienteringen med efterföljande midsommarbuffé som hölls den 21 juni med stort deltagande som vanligt. I år var det Jens som knep segern.

I september var det dags för höstupptakten som numera är en återkommande aktivitet då vi börjar förbereda oss för lite mer landorienterad höst och vinter -träning. Detta firas med träning följt av en god middag.

Även på vår gemensamma höst- och vinterträning har det varit fler deltagare då vi gymmar eller motionerar utomhus.

Själva lussepaddlingen i början av december hade ett något lägre deltagande då det var lite ruskväder men det var desto fler som samsades i våra lokaler för att äta ett väldigt gott julbord som vår mästerkock Carl Magnus hade dukat upp.

Det har hållits två havskajakkurser och fem nybörjarkurser på Delsjön med gott deltagande och detta har resulterat i ett flertal nya medlemmar som fortsatt paddla regelbundet.

Vi har haft ett antal trevliga tillfällen då vi grillat tillsammans vid klubben under året och några after works med mat och/eller musik har också hunnits med.

Vår dagliga verksamhet

Året som gått har precis som de närmast föregående åren varit de mest aktiva någonsin om man summerar all vår dagliga verksamhet. Det genomförs aktiviteter årets alla dagar.

Måndags och onsdagskvällar är det vuxenträning. Det paddlas i olika grupper med olika ambition med paddlingen. Deltagarantalet i de lite långsammare grupperna har ökat under året. Under mörka delen av året har det landbaserade ambitiösa vinterträningsprogramet körts. Allt mellan reflexrundor, utegym och innegym. Under hösten har vi börjat använda gamla gymet för cirkelträning.

Tisdags och torsdagskvällar är det ungdomspaddling. I början och slutet på paddlingssäsongen har det varit landbaserad träning och under vintern körs ett varierat program i gymet. Även i dessa grupper har deltagarantalet ökat.

På tisdagsförmiddagarna har en ny grupp etablerats. Då tränar föräldralediga i gymet med sina knattar! Även pensionärsgruppen samlas minst en dag i veckan med både träning och skötsel av våra byggnader och material. Oftast tisdagar.

På fredagseftermiddagar brukar det ofta bli en liten spontangrupp som paddlar en runda. Helgerna under vintern har söndagen varit största aktivitetsdagen. Oftast gym vid 10 tiden efterföljt av lunch och vinterstudion.

Särskilt roligt är att torsdagspaddlingarna på Smitten tog sig i slutet på säsongen. 2016 fick vi en webbaserad bemanningslista även för Smittenbemanningen och det kommer vi fortsätta med 2017.

Säsong 2016 Kick Off tillbringades på Beach Center Kviberg

Vi gör varje år en Kick-off och 2016 var spelade vi Beach Volley boll och vi gör det för att samla ihop ungdomarna och kicka igång oss inför den nya säsongen, efter flera hårda matcher avslutade vi med en välbehövlig fika.

Skidläger Långberget

För första gången på många år deltog Näsets ungdomssektion på PIV’s längdskidläger i Långberget, tillsammans med Lidköping och Kungälv samlade vi ihop mil som tog oss från Långberget till Lissabon. En rolig aktivitet vi hoppas på fler deltagare framöver.

Teknik-klinik

Conny Edholm och en forskarstudent kom en helg i April och höll en teknik-klinik för oss och vi börjar fila på vår teknik inför säsongen. Vi tar med oss kunskapen och har en ovanligt tidig Söndagsträning i besättningskanoter med efterföljande grillning.

Besättningsläger Katrineholm

Över en helg deltar 2 ungdomar från Näset på besättningslägret i Katrineholm i Conny Edholms regi där de får känna på att paddla i olika besättningskonstellationer.

Kanotskolan

Sommarskolorna 2016 var fullbokade med totalt 33 pigga ungdomar mellan 9-13 år som ville paddla med oss, nytt för året vara att vi hade en kanotskola i slutet på sommaren, även den fullbokad. Ledarstaben bestod av 5 av våra egna ungdomar + några frivilliga hjälpledare.

Träning för ungdomarna

Träningarna har vi som vanligt varje tisdag och torsdag, under vintersäsongen har det varit styrkegym med Henric och under paddlingen har Sven hållit i programmet och vi har varit 4 ledare vid nästan varje tillfälle så att alla nya och gamla får den träning de behöver. Upplägget känns stabilt och optimalt, vi kan dock ta hand om fler och det jobbar vi på hela tiden.

Tävling för ungdomar

Under 2016 har vi haft ungdomar representerade på nästa alla nationella och regionala tävlingar såsom alla 6 SUC-deltävlingar runt om i landet och även Sprint-SM i Hofors.

Vi har haft fler deltagare på alla 3 deltävlingar i Västgöta Cup än tidigare år vilket är jätteroligt, Västgöta Cup avslutades i september i Halmstad tillsammans med DM och Näsets alla 7 deltagare hade pallplatser och medaljer att hämta hem. Nytt för året var att vi själva hade en regional SUC på Delsjön och någon helg senare var vi i Lidköping på den avslutande SUC finalen. De nya K2:orna har varit väl använda under året på de olika tävlingarna och ses som ett väl investerat tillskott i vår kanotflotta.

Läger på hemmaplan

22-23 oktober samlades ungdomarna för ett läger på hemmaplan. Det inleddes med mellan 2-3 timmars terränglöpning i Skatåsterrängen. Kvällen tillbringades med samarbetslekar, egenlagad middag och film. Söndagen paddlades det och därefter en kurs i HLR som hölls av Pontus Johansson (förälder).

Luciatåget

Traditionen med lucia hölls som vanligt i Carl-Magnus regi, först tränades det Tabata med förhoppningsvis efterföljande träningsvärk. När maten var avklarad kom vårt luciatåg där vi

hade 12 fina ungdomar som sjöng för övriga medlemmar.Tomten kom också som vanligt på

besök och delade ut små välförtjänta klappar.

Sammantaget känns 2016 som en lyckad säsong för Näsets Paddlarklubbs Ungdomssektion, vi är några fler med på tävlingsbanorna och träningarna på sjön är fulla och vi ser fram emot säsong 2017.

- Ledarna genom Anqi

Crash Course

Crash course 2016 hade totalt 11 ungdomar utspritt under de två veckor kursen hölls under  juni och augusti.

Det gick som vanligt bra att både boka sin plats eller bara dyka upp kl 15 på grusplanen framför klubbhuset.

Ledare för kursen 2016 var Eva-Li Saarväli och Albin Svenske.

Masters

Is och vinter är ju något som påverkar våra kanotisters möjligheter till träning på vatten men i år så var vädret under senare delen av vintern så pass varmt så isarna släppte redan under den senare delen av vintern vilket innebar att vårträningen på vatten kunde starta ovanligt tidigt.

Senare i april så deltog några masters även i det svenska lägret i Flämslätt där både teknik och fysik slipades till.

Vidare hemma i Delsjön har träningsformen förädlats ytterligare med regelbundna träningspass i kajak 3 dagar i veckan. Många tränar mer och kompletterar även med löpning och styrka under säsong.

I Delsjön har träningsgruppen som tränar tillsammans pendlat mellan 20-30 st som aktivt kör ett mycket varierat träningsprogram under ledning av Henric Flodin.

Våra masters har också under året deltagit med ett stort antal tävlande i ett flertal tävlingar runt om i landet. I år har många dessutom deltagit i många surfski lopp i havet, vilket kanske just nu är den disciplin som ökar mest runt om i landet.

På grund av det fina träningsupplägget och att vi sporrar varandra på träningen så har resultaten inte uteblivet.

Nedan har jag tagit ut några resultat från de olika mästerskapstävlingarna vi deltagit i.

Surfski:

Vågryttaren utanför Kungsbacka

• Många deltagare ifrån NPK, Jens, Jakub, Anders, Hampus, Pedro
  • Emma vann dam klassen
  • Första gången med SS2 på Vågryttaren. Emma, Joel och Pedro ifrån NPK

SM i Norrköping, blev plattvattenpaddling

• Emma Levemyr blev två efter Hanna Höij.

EM i Sardinien

• Emma Levemyr sjätte i damklass, vann sin mastersklass

Emma Levemyr var också med och paddlade Surfski VM och tog hem en fin 6:e plats.

Start Number

Chloe

Bunnett

Racing:

På Racing SM i Hofors 2016 deltog 5st kanotister (masters).
13731624_10210113183888389_2515908867583213691_n.jpg

Medaljskörden för Näsets Paddlar Klubb blev i K1 2 silver, 2 brons för Jens Thorild och 3 silver, 1 brons för Stefan Andersson, 2 guld för Anders Ljungberg och 1 guld och 3 silver för Anders Rylander.

För K2 paret Jens Thorild/Anders Rylander blev det 3 guld och 1 silver.

För K2 paret Anders Ljungberg/Joel Eriksson blev det 3 guld.

Maraton:

På Svenska mästerskapen i Maraton i Karlskrona 2016 deltog 2st kanotister (masters) och medaljskörden för Näsets Paddlar Klubb blev i K1 1 Guld för Stefan Andersson.

13958187_10153576111515989_1113606860663564558_o.jpg

Anders Ljungberg och Joel Eriksson knep en guldmedalj i K2 på DKM.

- Masterskanotisterna genom Stefan Andersson

Anordnade tävlingar under 2016

Näsets Kanotmaraton
Näsets Kanotmaraton hade i år 24 anmälda och gick av stapeln i Augusti. Vi hade tur med vädret och det var både sol och måttlig vind.

DSC_3796.JPG

Regional SUC

Med 170 anmälningar till vår första regionala SUC och solsken med svag blåst i väderprognosen såg vi på Näsets Paddlarklubb mycket fram emot en heldag vid Delsjön. Banorna var klara sedan dagen innan men det kämpades fortfarande med ljudanläggningar, funktionärstält, följebåtar m.m. på morgonen.

När vi närmade oss lagledarträffen vid 10 så var tält, ljudanläggning och det mesta annat på plats tack vare våra fantastiska funktionärer. De tävlande var också på plats och banorna gicks igenom.

Första starterna gick kl. 11 och det var då 200 m som gällde. Vi började med de yngsta och avslutade med SULC för ledarna.

Loppen startades och avslutades utan problem och alla kämpade på ända in i mål.

Under eftermiddagen var det dags för långlopp och lottade besättningar. Då hade man denna fina utsikt över sjön.

Det var hårda fighter i starterna under långloppena.

Lottade besättningarna brukar alltid vara ett uppskattat inslag när man får paddla tillsammans med sina kompisar från andra klubbar. Vi hade totalt 34 startande K2or.

Sammanfattningsvis så tycker vi att det var en hellyckad dag med många hårda fighter på sjön och många leenden och skratt på land.

Riktigt roligt att se så många kajaker på Delsjön!

Havspaddling

Havspaddlingsupplevelserna varierar med vädret och i år fick vi nog uppleva det mesta mellan stiltje i högsommarväder i St. Anna och storm på Vänern. Lite kort om några av de paddlingar vi varit på.

Vi paddlade Orust runt på Kristi Himmelsfärdshelgen. Vädret blev bara bättre och bättre ju längre in på helgen vi kom. En bra försäsongstur i skyddade vatten även om det denna gången var nästan vindstilla.

Juliveckoturen i år gick till St. Anna. Ett mycket trevligt område med skyddade vatten och fin naturmiljö med mycket fågel och flera sevärdheter. Bl.a. var vi på Harstena och Häradsskär och studerade dessa öar. Turen inleddes med skyfall när vi skulle packa kajakerna men sen kom det inte en droppe regn och vissa dagar blev man helt matt av sommarhettan, det var vi inte vana vid!

DSC_0150.JPGDSC_0143.JPG

Solnedgång och Heidenstamfyren på Häradsskär.

Den klassiska vecka 32 veckoturen, bohusturen, blev en tur på Vänern istället. Vi hade lyckats pricka in den blåsigaste sommarveckan och styrde om till Vänern för att få mer skyddade vatten. Vi fick nöja oss med att snirkla runt i skärgårdarna runt Kållandsö och trots att vi var i så skyddade vatten blev vi inblåsta en dag. Turen avslutades med en dag i strålande sol när vinden hade lagt sig och en fantastisk kväll i solnedgång på Taveludden.

Navens fyr, känd från dagens observationer i sjörapporten!

Kvällspaddlingarna på torsdagskvällar på Smitten har tagit sig bra, på sensommaren var vi ibland uppåt 10 personer. Vi hade lista med öppethållare som täckte i stort sett alla torsdagar.

För de som inte varit med så är det ju inte svårt att se att man har gått miste om något!

Det har diskuterats en hel del hur vi ska få mer fart i havspaddlingen och en hel del ideer har kommit fram på en rad möten som hållits under året.

Sammanfattningsvis har vi haft en fin havspaddlingssäsong med stor variation i väder.

NPK Uppdrag 2016

NPK:s styrelse

Vice ordförande

Anders Rylander

Kassör

Carl Magnus Isaksson

Sekreterare

Stefan Andersson

Fredrika Georgson

Ann-Christin Hill

Rene Jakobi

Revisorer

Rikard Fredriksson

Revisorer supl

Jens Thorild

Sammankallande

Peter Wäli

Underhåll Delsjön

Beskrivning

Förvaltning av byggnader och material

Carl Magnus Isaksson

Gustav Ringström

Kajakhallsansvarig

Ulf Karlsson

Ordning och reda i kajakhallarna

Kajakplatser Delsjön

Niklas / Anders Almgren

Fördela och inventera kajakplatser efter styrelsens beslut

Kajakplatser Smitten

Eva Werner

Fördela och inventera kajakplatser efter styrelsens beslut

Nycklar

Conny Nyden

Dela ur nycklar efter styrelsen beslut

Städmaterial

Anders Almgren

Att städmateriel finns och funkar.

Kajakunderhållsgrupp

Camilla Vargman

Klubbens försäkringar

Posttömning

Sortera posten samt meddelar berörda.

Fikainköpare

Matilda Hed

Ser till att kylen är fylld

Cecilia Djurle

Jörgen Andersson

Infor.material och kundfrågor

Göran Schmidt

Ekonomi, verifikat, löner m.m.

Anders Andersson

Canadensarunderhåll