Verksamhetsberättelse 2017

Vi har fortsatt stor aktivitet i klubben även vintertid vilket är väldigt roligt.

Under våra schemalagda träningar har det varit gott deltagande och som regel har det blivit flera grupper som paddlar i olika tempon och som har olika mål med sin paddling.

Vi har under året utökat våra måndagspaddlingar med ledare på Delsjön till varje vecka för att alla ska kunna hitta någon att paddla med och detta har varit uppskattat och kommer upprepas även under 2018.

Den 28 maj hade vi öppet hus då man kunde komma och prova på paddling och få en rundvandring i våra lokaler. Vi hade otur med vädret och antal besökare var lite lägre men det resulterade ändå i några nya medlemmar.

Ungdomssektionen har åkt land och rike runt och har deltagit i de flesta tävlingarna som arrangerats. Här har vi fått finfin liverapportering från vår tävlingskorrespondent Sven Abrahamsson.

Vi har även genomfört en utbildning för unga ledare som heter Lekande Kanot tillsammans med Trollhättan, Kungälv, Hindås och Lysekil.

En av våra populäraste tillställningar är kanotorienteringen med efterföljande midsommarbuffé som hölls den 20 juni. Som vanligt var Carl Magnus huvudbanläggare och ansvarig för den fantastiska buffén.

När vissa av oss börjar tycka att det är lite för ruskigt för paddling på vattnet så tar vinterprogrammet vid då vi gemensamt gymmar eller motionerar utomhus.

Lussepaddlingen bjöd på lite äventyrspaddling för några stycken som gav sig ut på sjön. Andra valde att gymma eller springa en runda för att sedan sätta sig till bords för traditionellt julbord.

Under året har vi hållt i fem fem motionsnybörjarkurser på Delsjön och två havskajakkurser där man är både på Delsjön och ute på havet. Tre kanotskolor för ungdomar och två Crash Course veckor har genomförts. Det har varit fullt på samtliga kurser och dessa har även resulterat i några nya medlemmar som fortsatt paddla hela året.

Vi har haft ett antal trevliga tillfällen då vi grillat tillsammans vid klubben och några after works med mat och/eller musik har också hunnits med.

Numera traditionella Västkust Surfski Filmfestival gick av stapeln i oktober.

Vår dagliga verksamhet

Året som gått har precis som de närmast föregående åren varit de mest aktiva någonsin om man summerar all vår dagliga verksamhet. Det genomförs aktiviteter årets alla dagar.

Måndags och onsdagskvällar är det vuxenträning året runt. Det paddlas i olika grupper med olika ambition med paddlingen och vintertid så gymmas det eller motioneras utomhus. Allt mellan reflexrundor, utegym och innegym. Ofta är det även träning båda fredagar och söndagar. På helgerna blir det ofta lite socialt med lunch och fika efter träningarna.

Tisdags och torsdagskvällar är det ungdomsträning också den året runt. Paddling under sommarsäsong för att sedan i början och slutet på säsongen ha landbaserad träning och under vintern körs ett varierat program i gymet. Samtliga träningsaktiviteter avslutas oftast med lite mys i soffan och fika.

“Föräldraledigagruppen” har fortsatt träffas under året för att träna och umgås. Det är särskilt roligt att se att denna grupp med knattar ökar!

Även pensionärsgruppen samlas minst en dag i veckan med både träning och skötsel av våra byggnader och material. Det ger en väldigt skön känsla för föreningsfunktionärer som heltidsarbetar på dagarna att komma till klubben på kvällen och se att pensionärsgruppen har gjort en massa arbete!

Torsdagspaddlingarna på Smitten har fortsatt vara populära även under 2017 där Lotta och Anders har tagit en stor roll gällande öppethållande. Det finns en webbaserad bemanningslista för Smitten och paddlingarna annonseras även via Facebook.

Säsong 2017 Kick Off tillbringades på OCR Ninjacenter

Vi har varje år gjort en Kick-off för att samla ihop gänget innan kanotsäsongen kör igång. 2017 var vi och utmanade oss på OCR Ninjacenter vilket var uppskattat och fick nog en och annan att känna lite träningsvärk och skapade nog även några blåmärken.

Skidläger Långberget

För andra gången deltog Näsets ungdomssektion på PIV’s längdskidläger i Långberget. Tillsammans med Lidköping och Kungälv samlade vi ihop mil som tog oss från Långberget till Grönland. En rolig aktivitet där vi hoppas på fler deltagare framöver.

1 maj läger Lidköping/ Västgötacup 1

I år hade vi en kanotist samt en ledare som ansvarade för 13-14 åringarna med på lägret. Detta läger är en av höjdpunkterna på året och vi skall försöka locka fler att deltaga nästa år. Till den avslutande Västgötacupen anslöt fler paddlare vilket var otroligt glädjande och våra kanotister visade att de skött vinterträningen på bästa sätt!

Lekande kanot

Annika Nilsson från SKF’s resursteam kom en helg i slutet på maj och höll en Lekande kanotkurs med oss som är en kanotspecifik tränarutbildning steg 1. Vi tar med oss kunskapen inför kommande kanotskolor och även som personlig erfarenhet.

Besättningsläger Katrineholm

Över en helg deltar Yrla Abrahamsson och en ledare från Näset på besättningslägret i Katrineholm i Henrik Nilssons regi där de får vidareutveckla förmågan att paddla i olika besättningskonstellationer.

Kanotskolan

Sommarens 3 kanotskolor var fullbokade med totalt ca 35 pigga ungdomar mellan 9-13 år som ville paddla med oss. Ledarstaben bestod av 5 av våra egna ungdomar + några frivilliga hjälpledare.

Träningarna har vi som vanligt varje tisdag och torsdag. Under vintersäsongen har det varit styrkegym med Henric och under paddlingssäsongen har Sven hållit i programmet och vi har varit 4 ledare vid nästan varje tillfälle så att alla nya och gamla får den träning de behöver. Upplägget känns stabilt och optimalt, vi kan dock ta hand om fler och det jobbar vi på hela tiden.

Vinterträning på gymmet för ungdomarna.

Tävling

Under 2017 har vi haft ungdomar representerade på nästa alla nationella och regionala tävlingar såsom alla 7 SUC-deltävlingar runt om i landet och även Sprint-SM i Jönköping.

Vi har haft fler deltagare på alla 3 deltävlingar i Västgöta Cup än tidigare år vilket är jätteroligt. Västgöta Cup avslutades i september i Lidköping tillsammans med DM och Näsets alla 3 deltagare hade pallplatser och medaljer att hämta hem. För andra året i rad arrangerade vi en regional SUC på Delsjön och någon helg senare var vi i Lidköping på den avslutande SUC finalen. K2:orna från ifjol samt vår nya Hody K4 har varit väl använda under året på de olika tävlingarna och ses som ett väl investerat tillskott i vår kanotflotta.

Läger på hemmaplan

Flera träningshelger har hållits på hemmaplan där vi i mindre grupp fokuserat på teknik och fart.

Luciatåget Traditionen med luciafest hölls som vanligt i Carl Magnus regi, först tränades det i gymmet i Rene’s ledning och därefter övades det julsånger. Vår alldeles egna Tomte kom också som vanligt på besök och delade ut små välförtjänta klappar.

Sammantaget känns 2017 som en lyckad säsong för Näsets Paddlarklubbs Ungdomssektion, vi är med i topp i flera klasser i SUC och är fler med på tävlingsbanorna än tidigare år.Träningarna på sjön är fulla och vi ser fram emot säsong 2018 då vi skruvar upp besättningspaddlandet ytterligare efter att ha inspirerats av Henrik Nilsson på besättningsregattan

Crash-Course 2017

Crash course 2017 hade totalt 10 deltagande ungdomar under de sedvanliga tre gånger veckan före midsommar och tre gånger veckan efter midsommar.

Bland deltagarna var det tre-fyra kompisar som höll på med fridykning och roligt var att två artonåriga killar kom varav en hade gått på kanotskola när han var 12 år.

De gick som vanligt bra att bara dyka upp kl 15 på grusplanen framför klubbhuset.

Eva-Li Saarväli, Albin Svenske och Sofie Hill ledd kursen.

Masters

Is och vinter är ju något som påverkar våra kanotisters möjligheter till träning på vatten

men i år så var vädret under senare delen av vintern så pass varmt så isarna släppte tidigare än normalt vilket innebar att vårträningen på vatten kunde starta ovanligt tidigt. Senare i april så deltog några masters även i det svenska lägret i Flämslätt där både teknik och fysik slipades till.

Hemma i Delsjön har träningsformen förädlats ytterligare med regelbundna träningspass i kajak 3 dagar i veckan. Många tränar mer och kompletterar även med löpning och styrka under säsong. På Delsjön har träningsgrupperna som tränar pendlat totalt mellan 10-20 personer som aktivt kört ett mycket varierat träningsprogram under ledning av Henric Flodin.

Våra masters har också under året deltagit med ett stort antal tävlande i ett flertal tävlingar runt om i landet. I år har många dessutom deltagit i många surfski lopp i havet, vilket kanske just nu är den disciplin som ökar mest runt om i landet. På grund av det fina träningsupplägget och att vi sporrar varandra på träningen så har resultaten inte uteblivet. På både racing SM och Maraton SM för slätvatten har masters tillsammans tagit 7st pallplatser dock ingen första plats i år. Även i Nordiska mästerskapen blev det två pallplatser. Här nedanför ser vi Pedro Pontes som tog silver på maraton SM/NM 2017 i Bengtsfors.

Pedro på prispallen.

Anordnade tävlingar under 2017

Näsets paddlarklubb har under 2017 arrangerat två tävlingar. Detta har gett bra träning och rutin inför Maraton SM som arrangeras av klubben under 2018.

Vi vill passa på att tacka alla funktionärer som hjälpt till att göra våra tävlingar under året så lyckade.

Näsets Kanotmaraton

Vårt Maraton hölls som vanligt samma helg som regional SUC:en och hade ett antal anmälda som kämpade på i något sämre väder. Totalt var det 16 startande ekipage i K1 och K2.

Regional SUC

Näsets Paddlarklubb stod även 2017 som en av arrangörerna för regional SUC:en och det var som vanligt stort deltagande och tur med vädret.

Vi hade under 2 dagar 221 startande ekipage.

Havspaddling

Det är särskilt roligt att aktiviteterna på Smitten, platsen där vår förenings verksamhet började, har tagit fart de senaste åren. Lotta och Anders har dragit i torsdagskvällarna så vi under säsongen har haft en regelbunden paddlingsverksamhet även på Smitten. Många fina kvällar blev det trots en tidvis dålig sommar. Ibland avslutade med en mysig fika på varma klippor.

Utrustningen har förbättrats genom att ytterligare två havskajaker har köpts in och samtliga kapell har bytts till nya under året.

Torsdagskväll på Smitten.

Utöver Smittenpaddlingen har dag, helg och veckoturer genomförts, några exempel:

Nationaldagshelgen genomfördes en tur runt Orust. Hela varvet tillryggalades i alla slags väder, kallt regn, hård vin och även en stund med fint väder!

Varierande väder på turen runt Orust.

Nybörjarkurser

Två nybörjarkurser hölls före midsommar. Kurserna öppna för icke medlemmar var uppskattade och fullbokade. Första tillfället med grundläggande genomgång av paddlingsteknink och räddningsövningar genomförs en vardagskväll på Delsjön med bastu och fika efteråt. Därefter en heldag på helgen efter på havet med utgångspunkt från Smitten.

Nybörjarturen efter kurserna genomfördes efter midsommar i Göteborgs skärgård. Turen startade från Smitten och gick via lunchpaus på Långholmen till Rivö där vi hade fina tältplatser och finfint sällskap av öns nyfikna vackra hästar och får! Det blev en fin paddling, lagom avancerad mest i lugna vatten och glittrande sol men även en kortare sträcka i skummande vågor! Vi fick en mysig och äventyrsrik kväll med inslag av klippklättring då vi naturligtvis skulle upp på toppen på Rivö! Någon sa att vi bör förvarna nybörjarturerna med ”enkel paddling men avancerade kunskaper i klättring”

Lunchpaus på Långholmen.

I juli genomfördes veckotur på Norra Vänern. En fantastisk skärgård i detta fina innanhav! Vi fick mestadels fint högsommarväder men även någon dag med rejäl vind så att paddlingen begränsades. Det blev en varierande tur med allt från blåsig ytterskärgård till stadsrundtur i Klarälvens alla flodarmar inne i Karlstad. Fina sandstränder och “egna” små öar. Och så förstås möjlighet att se pappersbruk i solnedgång!

1:a septemberturen genomfördes för ovanligheten skull i Göteborgs norra skärgård. Som så ofta erbjöd denna septemberhelg kanske sommarens finaste paddeldagar. Inga båtar i skärgården, varmt i vattnet och fint väder.

1a september turen.

Uppdrag 2017

Vice ordförande

Anders Rylander

Kassör

Carl Magnus Isaksson

Sekreterare

Stefan Andersson

Fredrika Georgson

Ann-Christin Hill

Rene Jakobi

Revisorer

Rikard Fredriksson

Sammankallande

Peter Wäli

Underhåll Delsjön

Beskrivning

Förvaltning av byggnader och material

Carl Magnus Isaksson

Gustav Ringström

Kajakhallsansvarig

Ulf Karlsson

Ordning och reda i kajakhallarna

Kajakplatser Delsjön

Niklas

Fördela och inventera kajakplatser efter styrelsens beslut

Kajakplatser Smitten

Eva Werner

Fördela och inventera kajakplatser efter styrelsens beslut

Nycklar

Conny Nyden

Dela ur nycklar efter styrelsen beslut

Städmaterial

Anders Almgren

Att städmateriel finns och funkar.

Kajakunderhållsgrupp

Camilla Vargman

Klubbens försäkringar

Posttömning

Sortera posten samt meddelar berörda.

Fikainköpare

Matilda Hed

Ser till att kylen är fylld

Cecilia Djurle

Lena Henriksson

"After Work"

Pedro Pontes

Sammordnar div. sociala sammankomster

Reklam

Emma Levemyr

Reklamuppsättare

Annalena Axelsson

Anders Frimodig

Utlåning

Utlåningen

Styrelsen CMI/Ordf.

Samordning utlåningsverksamheten

Dricka- och godisinköpare

Jörgen Andersson

Teresia Uggla

Infor.material och kundfrågor via mail

Göran Schmidt

Ekonomi, gör verifikat, betalar löner m.m.

Anders Andersson

Canadensarunderhåll