Verksamhetsberättelse 2018

Vi har under året haft gott deltagande på den ordinarie träningen för både vuxna och ungdomar så väl som de extra aktiviteter vi anordnat.

Måndagspaddlingarna med ledare har fortsatt öka i popularitet och deltagarna fortsätter paddla tillsammans även andra dagar.

Måndagar, onsdagar, fredagar och även helg har vuxna tränat framför allt paddling men även andra former som löpning, gym (både inne och ute), cykling mm.

Tisdag och torsdag tränar ungdomarna och varvar paddling på sommarhalvåret med blandade pass såsom intervaller, lekar och teknik. När det sedan börjar bli kallt och dåligt väder på hösten så övergår de till gymmet.

Kanotorienteringen gick av stapeln i juni med i vanlig ordning många ekipage på sjön och ändå fler runt borden när buffén dukats fram.

Banchefens genomgång inför kanotorienteringen.

Lussepaddlingen hade som vanligt en grupp tappra medlemmar som började ute på sjön medan andra gymmade, sprang eller tränade på annat sätt. Ytterligare medlemmar anslöt och det var fullt hus vid middagen.

Vår- och höstarbetshelgerna och höstupptakten är andra exempel på aktiviteter som har genomförts.

Det har hunnits med ett antal grillkvällar under året, den senaste på självaste nyårsdagen. Många spontanaktiviteter har genomförts med olika slags träning, allt från klättring, gym,  träning i skogen, skidor, skridsko, m.m. när isen har legat kombinerat med samvaro i klubben och till och med papparkaksbak!

Vi har under hösten iordningställt gamla gymmet som paddelmaskinsrum och där står nu 4 paddelmaskiner uppställda. Detta har också gjort att det är bättre plats i nya gymmet och utrustningen har kunnat placeras på ett bättre sätt.

Numera traditionella Västkust Surfski Filmfestival gick av stapeln i november.

Under året har vi hållit ett antal kurser av olika slag. Tre motionskurser på Delsjön och två havskajakkurser där man är är både på Delsjön och ute på havet. Tre kanotskolor för ungdomar och två Crash Course för äldre ungdomar har genomförts. Det har varit god uppslutning på kurserna och dessa har även resulterat i några nya medlemmar som fortsatt paddla hela året och vara aktiva i föreningen.

Knatteverksamheten har fortsatt med föräldralediga medlemmar som kombinerat träning med lek.

Pensionärsgruppens stående arbets- och träningsdag är tisdagar. De flesta veckor har gruppen verksamhet fler dagar i veckan. Oftast börjar dagen med underhållsarbete eller andra saker som behöver göras. Det är en stor mängd arbete som görs, t.ex. reparation och underhåll av byggnader, inventarier och kanoter med tillbehör. Efter lunch tar träningen vid, paddling, promenader, gym m.m. beroende på säsong och väder.

Det är också en social verksamhet att umgås under arbete och träning och under fika och lunchpauser.

De har också hjälpt till med förberedelsearbete och efterarbete i samband med våra större aktiviteter, såväl som en stor insats i för- och eftersäsongsbemanningen i kanotcentralen.

Det är mycket arbete som är utfört när yrkes- och skolverksamma medlemmar kommer till träningen på kvällen!

Torsdagspaddlingarna på Smitten har varit välbesökta i år, av både nybörjare och mer rutinerade paddlare. Vi har sett en tydlig ökning i antalet torsdags-paddlare, en ökning som började redan förra säsongen och som tilltagit 2018. Paddlingarna startade i maj med några kajaker på plats på Smitten, och lockade nybörjar-deltagare efter kurserna i juni. Vi höll på fram till början av September då kvälls-mörkret stoppade oss.

Det är roligt att se hur paddlarna utvecklats under säsongen och detta säkrar ett ökat antal möjliga öppet-hållare till framtida Smitten-säsonger, en framgångs-faktor för långfärdspaddlingen i klubben. Vi har varvat ren fika-paddling med några tema-omgångar. En kväll övade vi bogsering och räddning, och en annan att hantera kajaken i sjögång, allt under kontrollerade former och med stor entusiasm av alla deltagare. Vi har varit ett gott gäng som upplevt fina kvälls-turer och i många fall fina natur-upplevelser. Avslutningskvällen avslutades med varm gofika i mörker och bland mygg, i ett gäng som redan såg fram mot nästa säsong.

NPK har bedrivit ungdomsträning hela året på tis- och torsdagar. Under vinter-, för- och eftersäsong har träningen skett på land och inomhus i klubbens gym. Under sommarhalvåret var det paddlingsträning i olika former på Delsjön.

Klubben har haft kanotskola för ungdomar under tre sommarveckor samt en crashcourse under en vecka där några av klubbens ungdomar varit ledare.

På tävlingsfronten representerades NPK framgångsrikt av Yrla Abrahamsson som tog en 2a plats på SUC, tre silver på SM i sprint och ett silver på SM i maraton samt Philip Sammeli Josefsson som tog tre guld på SM i sprint och en sjätteplacering i SUC.

Under hösten ordnades med en sömnföreläsning för klubbens ungdomar samt övriga medlemmar. Fyra ungdomar genomgick SISUs utbildning för unga tränare.

Veteraner/Vuxna/Motionärer

Is och vinter är ju något som påverkar våra kanotisters möjligheter till träning på vatten och i år var det en relativt kall januari, februari och mars så mycket av konditionsträningen fick läggas på land eller i våra paddelmaskiner och i vårt gym.

Från första maj och framåt förbyttes vädret till sol och många dagar över 25 grader i all oändlighet och vädret slog väl inte om förrän augusti/september. Ett rejält regn i början månadsskiftet maj/juni är det enda jag minns nu såhär i efterhand.

Som vanligt hemma i Delsjön har veteraner och vuxna regelbundna träningspass i kajak måndagar och onsdagar och även fredagar för de som vill hänga på.

Många tränar och kompletterar även med löpning och styrka under säsong. Vi har både aktiva som hänger med och kör ett träningsprogram som Henric Flodin har tagit fram och andra grupper som kör sitt eget eller bara paddlar för motion och välbefinnande i vår vackra natur i Delsjön. Det är även stor aktivitet på andra tider under dagen.

Vi har även för tredje året haft Dagens instruktör (måndagspaddlingen) och intresset för dessa ledarledda träningstillfällen har varit mycket stort.

Veteranerna har också under året deltagit med ett stort antal tävlande i ett flertal tävlingar runt om i landet. Bland annat Götakanalloppet, Dalslands kanotmaraton, Gudenå i Danmark och Vårat eget maraton SM som vi arrangerade i augusti 2018.

NPK bjöd under 2018 in till SM i Kanotmaraton

Deltagarantal på K1 sidan var ca 130 startande båtar under lördag och i K2 ungefär 30 besättningar startande på söndag.

Tävlande i alla klasser från yngsta H och D12 till de äldsta veteraner.

Ganska mycket folk på den tävlingsvänliga arenan "Delsjöbadet".

Vi har under några år skaffat oss lite erfarenhet med några SUC och maraton tävlingar så det var en ganska rutinerad kärna av engagerade funktionärer som tog på sig uppgiften.

Allt satt på plats, från de nödvändiga tillstånd man behöver till lunch för alla som önskade. Speakern hör till numera men den bekväma mattan för urstigning under lyftet var ett plus.

Vi hoppas att vi nu börjar att sätta NPK som tävlingsarrangör på kartan i kanotsverige.

En stor tack till alla som var med och såg till att det blev så!

Turpaddling

För det mesta brukar turerna gå på havet eller på Vänern men juliveckoturen gick denna gång till Dalslands Kanalsystem. Och de flesta fick nog mersmak för insjöturer. Dalsland är ett mycket bra område att göra turer i, sjösystemen är stora nog för veckoturer. Turen började dock lite segt med att vi missade en slussöppningen och fick vänta i byn, fika, promenera runt osv och till slut slå nattläger en bit ifrån. Sen flöt det på bra, både paddling och slussning!

Efter att flera somrar tidigare ha frusit på julituren så fick vi svalka oss gång på gång för att inte få värmeslag! Men vi fick faktiskt åska, blåst och regn också en lunch och eftermiddag! Vi lyckades landa för lunch vid en nedlagd dansbana där vi kunde ta skydd! Några körde yoga medan vi väntade ut åskbyarna. Vi mötte ett antal sällskap från olika länder i Europa och med olika förmåga att paddla och olika förmåga till friluftsliv. På vissa platser var vi helt ensamma så när som på knotten som kom fram i kvällningen.

Sammanfattningsvis, fantastisk natur, fantastisk grupp, rekordvarm sommar, flytvästbränna, knottbett, vackra solnedgångar och ett åskoväder fick vi! Strax efter vi kommit hem kunde vi konstatera att sommaren var så torr att det utfärdades totalt eldningsförbud utan undantag, d.v.s. de som gav sig ut senare på sommaren fick inte använd gas- eller spritkök!

Utöver veckoturen har vi gjort ett antal andra kortare turer. Kristi himmelfärdshelgen gick turen till koster. Alltid lika skönt med en långhelg! 9-10 juni genomfördes en traditionell nybörjartur med deltagare från kurserna och en del gamla rävar. Första helgen i september genomfördes en klassisk tur i Marstrandstrakten, återigen en tur i högsommarväder!

Uppdaterad: 31 JAN 2019 20:30 Skribent: Niklas Andersson