Verksamhetsberättelse 2019

Sammanfattning

Kanotåret 2019 inleds med vinterträning inomhus. Som vanligt med träning för vuxna på måndags- och onsdagskvällar och ungdomsträning på tisdags- och torsdagskvällar. Gymträning och paddelmaskin varvas  med löpträning och ett och annat bad. Självklart med bastu efteråt.

Med våren börjar också den ordinarie paddelträningen på vattnet, både för vuxna och ungdomar. Den ledarledda måndagspaddlingen är ett bra och omtyckt alternativ för de som inte har paddlat så mycket eller som saknar paddelsällskap. Numera är det ledarledda paddeltillfällen varje måndag istället för varannan, tack vare det höga deltagandet.

Framåt försommaren kommer också paddlingen på Smitten igång. Det har kommit att bli en stor grupp medlemmar som tar möjligheten att komma ut och paddla på havet tillsammans.

Sommaren och hösten går vidare med nybörjarkurser i paddling både i Delsjön och ute på Smitten, med fulla kurser och många engagerade ledare.

Även kanotskola som sommarlovsaktivitet för barn och crash course i paddling för ungdomar har anordnats.

Pensionärsgruppen samlas minst en gång i veckan året runt. De tränar och sköter om byggnaderna och umgås.

Ungdomar

Ungdomsträningen har med undantag av några sommarveckor och julveckan bedrivits två gånger i veckan, tis- och torsdagar. Året började med träning i klubbens gym samt paddelmaskin och träningen i paddelmaskin intensifierades ju närmare april vi kom, då paddlingen på vattnet påbörjades och pågick in i oktober. Ungdomarna fick bl.a. prova på nya kanotdiscipliner, exempelvis C1 för att främja bredden inom kanotsporten. Under sommaren genomfördes en crashcourse och 3 st kanotskoleveckor. I alla fyra kurserna var det klubbens ungdomar som var ledare. Under sommarveckorna hade klubben också prova-på-kvällar i samband med den ordinarie träningen.

Det har varit 2 återträffar för kanotskoleelever samt en familjekväll. Ungdomsledarna har genomgått en HLR-utbildning.  Totalt har det varit verksamhet vid drygt 100 tillfällen med totalt närmare 80 ungdomar och 16 ledare. Tre av klubbens ungdomar deltog i Lidköping KKs maj-läger.

På tävlingssidan har Philip Sammeli-Josefsson tagit 4 silver- och bronsmedaljer i K1 SM sprint samt maraton. Tillsammans med Felix Ilovaara blev det 3 silver- och bronsmedaljer i K2 sprint-SM. Phillip representerade även Sverige i Nordiska mästerskapen och paddlade hem ett silver i K2 samt ett brons i K4. Phillip fick i slutet av året utmärkelsen Årets ungdomskanotist i västsverige av Västra Kanotförbundet. Oscar Bergkvist vann sin klass i Västgöta cup. I november påbörjades vinterträningen i klubbens gym.

Havspaddling, långturer

Våra traditionella veckoturer gick till Sankt Anna och Gryt skärgårdarna i juli och Bohuslän i augusti. Även helgturer har gjorts, bl.a. en fin sensommarhelgtur i Koljöfjordsområdet.

St Anna är en mycket fin skärgård med skyddade vatten och gott om fina lägerplatser. Vi passade på att besöka en del kända platser som Häradsskär och Harstena, gjorde bestigning av Gubbö kupa och njöt av den fantastiska utsikten. Vi hade flera riktigt varma goa dagar. Speciellt minns vi mjukt gungande hav utomskärs i riktning mot Häradsskär, övernattningen där och kvällsfikan vid den gamla röda Heidenstamfyren. Vi hade gemytlig umgänge och god mat kring stormkök i vått och torrt. Vi fick även gott om tid att öva navigation och turledning.  Även augustituren som genomfördes i Fjällbackaskärgården bjöd på ett antal riktigt varma dagar med mycket sol och salta bad, men även några lite blåsigare dagar.

Havspaddling, Smitten

Torsdagspaddlingarna på Smitten har varit välbesökta i sommar, med ett stadigt antal deltagare. När fler blivit mer erfarna havs-paddlare har också antalet regelbundna öppet-hållare ökat. Det är mycket trevligt för alla med nya personer i öppet-hållar-gänget! I år har fyra personer delat på merparten av öppethållandet, med uppskattade inhopp av några fler då och då. Satsningen för några år sedan att se till att verkligen hålla öppet i princip varje torsdag, att aktivt marknadsföra Smitten-paddlingarna bland deltagarna på nybörjar-kursarna, och att rekrytera Smitten-paddlare som hjälp-ledare till nybörjar-kurserna, verkar ha gett gott resultat!

Edvin, mycket uppskattad ny material-ansvarig på Smitten, har fixat med nya tillskott av paddlar, flytvästar och bogserlinor på Smitten. Detta har varit väldigt användbart och uppskattat av deltagarna.

Vi har fika-paddlat och badat, haft upptäcktsfärd runt uppseende-väckande ankrade skepp, snirklat runt kobbar och jagats hem av åskväder. Vi har övat bogsering och kapsejsning och räddningar. Lite nytt för i år är också att intresset att paddla med ut i lite tuffare väder har ökat. Vi har övat under kontrollerade former att hantera större vågor och att manövrera i lite starkare vind. Entusiasmen har varit stor dessa gånger, det kan vara härligt att tänja sina gränser!

Vi har också haft ett par fixar-dagar på Smitten. Som traditionen numera bjuder blev det avslutnings-kväll i början av september med varm nyponsoppa, mandel-biskvier och grädde.

Veteraner/Vuxna/Motionärer, tävling & träning

Is och vinter är ju något som påverkar våra kanotisters möjligheter till träning på vatten och 2019 var det de första 5-6 veckorna som träningen fick läggas på land i gym och i våra paddelmaskiner. Resten av vintern var det väl främst lite morgon is som kunde ställa till det för paddling på vatten.

Som vanligt hemma i Delsjön har veteraner och vuxna regelbundna träningspass i kajak måndagar och tisdagar och även fredagar för de som vill hänga på.

Många tränar och kompletterar även med löpning och styrka under säsong.

Vi har både aktiva som hänger med och kör ett träningsprogram som Henric Flodin har tagit fram och andra grupper som kör sitt eget eller bara paddlar för motion och välbefinnande i vår vackra natur i Delsjön. Det är även stor aktivitet på andra tider under dagen.

Vi har även för fjärde året i rad haft Dagens instruktör (måndagspaddlingen) och intresset för dessa ledarledda träningstillfällen har varit mycket stort tidigare år och ökat ytterligare ett par nivåer under 2019.

Veteranerna har också under året deltagit med ett stort antal tävlande i ett flertal tävlingar runt om i landet. Bland annat Götakanalloppet, Dalslands kanotmaraton, Gudenå i Danmark och SM för racing i Nyköping och SM för maraton i Malmö.

Tryggve och Anders från Näsets Paddlarklubb på silverplats.

Pensionärsträning

Pensionärsgruppen träffas på tisdagar då man umgås och har trevligt och samtidigt både tränar och utför värdefullt underhållsarbete på utrustning och byggnader. Oftast brukar förmiddagarna ägnas åt arbete. Bl.a. har underhåll på alla canadensarna genomförts. Alla canadesarpaddlarna har lackats. En hel del underhållsarbete på våra byggnader görs också. Även ett stort arbete med att hålla reda på prylar, ställa prylar på rätt ställe, sköta utemiljön m.m. görs av pensionärsgruppen. Eftermiddagarna brukar reserveras för träning på samma sätt som övriga grupper tränar, dvs paddling om vädret är gott och kompletterat med gym och paddelmaskin.

Vuxenkurser

Motionskurserna på delsjön har under året varit fullbokade. Vi anordnade fem kurser, tre gick på våren och två gick på hösten. Havskurserna har även dom varit fullbokade, då har ett tillfälle varit på delsjön och ett på Näset. Medlemmarna som varit med har gjort ett kanonjobb och det har varit en positiv respons och bra stämning i grupperna. Många deltagare har fortsatt delta i klubbens träning efter genomförd kurs.

Kanotskolor

Under tre sommarveckor hölls lika många fullbokade kanotskolor med glada elever. Det bjöds på teori, lek och en avslutande grilldag som vanligt. Efter kanotskolorna har det hållits en återträff vilket lett till att gemenskapen i år mellan ledare, elever och klubben blivit mycket bättre.

Ungdomskursen – Crash course i kajakpaddling 11-19 år

I somras var det extra lyxigt med den solen och värmen vi hade, som säkert också bidrog till att många kom och att vi blev ett stort paddlade ungdomsgäng. Imponerades av en ”storasyster” som anmält både sig själv och sin lillebror, för att hon ville testa medans lillebrorsan var väldigt skeptisk och helt övertygad om att han skulle välta, drunkna och dö.

Han dog inte, han paddlade på bra. Det kom ett gäng fotbollskillar, några kompisar två och två och några som bara dök upp, eftersom det går bra att bara dyka upp på gårdsplanen utan föranmälan. Bara man är där kl 15, när vi drar iväg. Det blev ett bra gäng som tillsammans bestämde vart vi skulle paddla och bada med hopp från klippa.

Måndag – onsdag kl 15-17.30 veckan före midsommar och likadant veckan efter midsommar.

Ledare 2019 : Lea, Måns, Albin, Filip & Eva-.Li

Uppdaterad: 28 JAN 2020 11:20 Skribent: Niklas Andersson