Verksamhetsberättelse 2020

Sammanfattning

Det har varit ett annorlunda år för alla sveriges föreningar. Vi har ju fördelen att vår verksamhet till största delen sker utomhus och denna har ändå kunnat fortsätta någorlunda obehindrat.

De flesta kurserna har vi kunnat hålla under covid-anpassade former.

Vuxenpaddlingen har mer eller mindre pågått som vanligt med intervaller och måndagspaddling mm. Ungdomssektionen har sett ett uppsving och vi har haft fler ungdomar och flera nya engagerade ledare vilket är väldigt roligt.

Ungdomar

Ungdomsträningen har bedrivits två gånger i veckan, tis- och torsdagar, under hela året. Vinterträningen skedde i klubbens båda gym. Träningen i paddelmaskin intensifierades ju närmare april vi kom, då paddlingen på vattnet påbörjades och pågick in i oktober. Coronasituationen påverkade verksamheten och då framförallt den landbaserade träningen samt att gemensam fika ställdes in. Verksamheten på vattnet påverkades i ringa omfattning.

För att variera träningarna fick ungdomarna bl.a. prova på nya kanotdiscipliner, exempelvis C1 och SUP. Under sommaren genomfördes en crashcourse och 3 st kanotskoleveckor. I alla fyra kurserna var det klubbens ungdomar som var ledare.

Inför säsongen rekryterades två ledare ur klubben vilket ledde till att det blev bättre träningar. På sensommaren tillkom ungdomar som gått i kanotskolan samt föräldrar som hjälpte till på ledarsidan. Tillsammans ledde detta till att vi hade mer anpassad höstverksamhet med fler grupper och mer fokus på teknik samt tävlingslik träning. I oktober var det några ungdomar och ledare som bedrev söndagspaddling.

På tävlingssidan blev det ett lyft jämfört med de senaste åren. Vid Västsvenska mästerskapen i Ryrsjön representerades klubben av 7 ungdomar i åldrarna 10-19 år. De deltog i sprint (K1, K2) och i långlopp (K1). De vann medaljer i alla valörer samt nådde även andra hedervärda placeringar. En av klubbens 16-åringar, som under hösten började på kanotgymnasiet, blev uttagen till juniorlandslagets träningsgrupp inför 2021. Han nådde fina resultat på SM med guld i maraton, shorttrack och långlopp.

Sammanfattningsvis var det fler ungdomar och ledare, innehållet i träningen hade högre kvalité och större variation än på flera år. Förhoppningen är att det under 2021 fortsätter i samma riktning.

Havspaddling, långturer

Våra traditionella veckoturer gick till Tjust skärgård i juli och Koster i augusti. Även helgturer har gjorts, bl.a. en magisk sensommarhelgtur i Fjällbacka Skärgård.

Vi utgick från Västervik när vi skulle paddla i Tjust skärgård som är en mycket fin skärgård med skyddade vatten och gott om fina lägerplatser även om man får leta lite. Innan vi gick ut fick vi en rundtur hos Kåre på Västervik kanot varv där vi dessutom fick parkera våra bilar. Inte nog med det utan Kåre eskorterade oss ut i havsbandet genom Gränsö kanal. Vilken värd för Kanotvarvet och Västervik. Vi passade på att besöka  St Flatholmen, Lilla Ramsholme och Lindholmen där Apollo landade till frukost.

Tuffa överfaten till Väderskär i alla slags väder med endast 12 gr i vattnet, stökigt hav samt regn från ovanifrån gav oss en liten utmaning men det var det värt. Promenad runt ön och överraskande supervåfflor i solnedgång toppade kvällen. Vi passerade fyr Jungfruskär o rundade ”trygga” Torsklabb fyr i farleden innan vi vände söderut igen. Mötte dimman vid Stora Flatholmen på vägen hem. Spanade på Storkläppen från Städsholmen.

God mat hela veckan i gott umgänge o fantastiska naturupplevelser

Fjällbackaskärgården bjöd på allt vacker man kan tänka sig i väder (även en dag i regnkläder) och paddling.

Havspaddling, Smitten

Torsdagspaddlingarna på Smitten har varit välbesökt under säsongen. Färre nybörjare har varit med än tidigare år, eftersom nybörjar-kurserna i havskajak ställdes in pga Corona. Det har medfört att de som har deltagit i år, haft något större möjlighet till utveckling, eftersom turerna inte behövts anpassas lika mycket efter väder och vind. Inget ont som inte för något gott med sig.

Turerna har innehållit både fika, bad och vågträning. Det har varit mycket färre oplanerade kapsesjningar på havet i år, än tidigare år! Också det på gott och ont, eftersom det är nyttigt att träna i skarpa lägen. Den sedan förra säsongen uppdaterade utrustningen har varit mycket uppskattad bland deltagarna. Under säsongen har minst en ny öppet-hållare kunnat identifieras. En fixar-dag hölls också på Smitten, med trevligt umgänge och goda resultat. Vi ser nu fram mot nästa säsong-start!

Veteraner/Vuxna/Motionärer. Tävling & träning.

Som vanligt hemma i Delsjön har veteraner och vuxna regelbundna träningspass sommartid i kajak på måndagar och tisdagar och även fredagar för de som vill hänga på.

Paddelträningarna pågår även under höst och vinter när vi inte har is i sjön och denna grupp har blivit större det senaste året. Denna träningsgrupp använder WhatsApp som träningssammankallande.

Där man kan gå med för att få reda på när det är träningar på gång då mycket av vinterträningen och extra träningar ligger utanför ordinarie tider pga att vi behöver dagsljus för att kunna paddla.

Många tränar och kompletterar även med löpning och styrka under säsong.

Vi har både aktiva som hänger med och kör ett träningsprogram som Henric Flodin har tagit fram och andra grupper som kör sitt eget eller bara paddlar för motion och välbefinnande i vår vackra natur i Delsjön.

Det är även stor aktivitet på andra tider under dagen.

Vi har även för femte året i rad haft Dagens instruktör (måndagspaddlingen) och intresset för dessa ledarledda träningstillfällen har varit mycket stort tidigare år och ökat ytterligare ett par nivåer under 2020.

Covid 19 (Corona) innebar att alla tävlingar under vår och sommar ställdes in men till slut i september arrangerades SM i racing i Jönköping och SM i maraton i Nyköping där vi fick möjlighet att tävla mot övriga Sverige och en del veteraner passade på att göra det med ett antal medaljer som resultat.

Pensionärsverksamhet

Pensionärerna har pga. Covid inte träffats lika mycket under året men har ändå underhållit klubbens material och lokaler lika bra som vanligt. Inte minst har klubbens kanadensare underhållits under hela sommaren. Paddlat har de också gjorts så klart under sommaren och gymmat eller paddlat paddelmaskin under vintern.

Vuxenkurser

Kurserna på delsjön har (som vanligt) varit fullbokade i år. Vi anordnade tre kurser, där alla tre gick av stapeln under våren. Vi klurade på vilket upplägg vi skulle ha på kurserna för att få dom så corona-anpassade som möjligt. Det vi gjorde var att vi skippade kamraträddning och uppmanade deltagarna att byta om och duscha hemma. Vi hade även beställt färdiggjorda baguetter och bananer som vi åt efter kurstillfället.

Havskurserna blev tyvärr inte av den här säsongen då räddningsövningarna är viktiga och när de utförs så jobbar man tätt inpå varandra vilket inte kändes anpassat efter corona.

Medlemmarna som varit med och ställt upp som ledare på kurserna har gjort ett kanonjobb och det har varit en positiv respons och bra stämning i grupperna. Vi från styrelsen riktar ett stort tack till de som ställt upp som ledare på kurserna!

Kanotskolor & Crash-Course

Det var en speciell sommar som vi fått anpassa oss till. Trots corona kunde vi ordna tre härliga veckor med ungdomspaddling för barn i åldrarna 10 och ända upp till 18 år. Både kanotskola och Crash-Course. Det bjöds också på soligt och varmt väder varje dag, så vi hade inget att klaga på. Varje dag var fylld med en enskild aktivitet. Allt från att åka till en ö och bada till olika femkamper och roliga tävlingar. Varje grupp vi ledare haft i sommar har varit otroliga och vi kunde inte önskat oss en bättre start på sommaren!

Ledare: Philip, Olof, Lea, Emilia och Oscar

Uppdaterad: 25 JAN 2021 08:51 Skribent: Niklas Andersson